Wyszukiwarka
Google

RPG.sztab.com
Logowanie
   Pamiętaj mnie

Rejestracja

Przypomnienie hasła
Hostujemy strony o grach
Gry Strategiczne


Polecane strony
Gry logiczne


.

Dlaczego Dungeons & Dragons stało się darmowe?
Turbine ujawniło niedawno, że Dungeons & Dragons Online przechodzi z modelu płatnego na darmową grę z mikropłatnościami. Adam Mersky, szef działu komunikacji w Turbine, odpowiada na pytania portalu Gamasutra odnośnie do tego wydarzenia.

Jak donosiliśmy, DDO przechodzi w model darmowy, jednak nadal będzie oferować miesięczne abonamenty w formie programu dla VIPów. Aktualni gracze zostaną automatycznie przeniesieni do tego stanu, który oferuje całą zawartość gry plus dodatkową, niedostępną dla graczy darmowych, którzy za zawartość premium będą mogli albo zapłacić, albo zdobyć ją w grze. Jak zaznacza Mersky, darmowi gracze nie będą mogli „wykupić swojej drogi aż do limitu doświadczenia”.

„Chcieliśmy zrobić tak, żeby gość z największym portfelem nie miał przewagi. Najlepszy sprzęt wciąż jest w grze, a najtwardsi mogą przejść z poziomu pierwszego do dwudziestego całkowicie za darmo”.

Przeniesienie modelu biznesowego sugerowało, że model abonamentowy nie działał zbyt dobrze. Mersky zaprzecza, mówiąc:

„Gdyby tak było, nie robilibyśmy dwóch, trzech, czterech dodatków miesięcznie. Radziliśmy sobie całkiem nieźle”.

Dzięki rozprzestrzenieniu się cyfrowej dystrybucji i sukcesu usług, w których można płacić za zawartość, jak sklep iTunes, zachodni konsument przyzwyczaił się do możliwości płacenia za to, co chce, zamiast płacić stałą sumę. Jak mówi Mersky: „To już nie jest »wszystko albo nic«”.

Dodał, że DDO było świetnym początkiem dla Turbine przy pracy nad alternatywnymi modelami zarobków. Według Mersky'ego, przeniesienie obecnego, udanego tytułu na nowy model było lepszym rozwiązaniem niż importowanie i adaptacja azjatyckiej gry, czy budowa zupełnie nowej od zera.

„Ponieważ DDO osiągnęło umiarkowany sukces i jest grą dość niszową, zdecydowanie pasowało do naszych planów. Zawsze staramy się robić rzeczy ciekawe na rynku, który przecież nieustannie ewoluuje, a zmiana modelu gry miała sens”.

Mersky zaznacza, że przeniesienie modelu Dungeons & Dragons Online było cierpliwie i ostrożnie planowane przez ponad rok, również od strony samej rozgrywki i projektu gry.

„Najważniejsza rzecz, to że nie mogliśmy po prostu dokleić sklepu do gry i nazwać ją »darmową«. Przeprojektowaliśmy więc grę, dodaliśmy sporo nowych doświadczeń, zarówno od strony rozgrywki, jak i gracza czy społeczności. Na przykład, zajęliśmy się sposobem w jaki przydzielane były przedmioty i zmieniliśmy go”.

Mersky ponadto powiedział, że jest sens w zastanawianiu się nad przeniesieniem modelu biznesowego dla MMO.

„Chodzi tu o wybór gracza. Możesz grać z abonamentem te 20, 40 godzin tygodniowo, a my postaramy się, żebyś miał wszystko, czego potrzebujesz. Ale jak możemy się otworzyć, na przykład, na starszych graczy, którzy kiedyś grali w Dungeons & Dragons i - na przykład - mają już dzieci?”

Jak powiedział, osoby, o których się myślało kiedyś jako o hardcore'owych graczach, są już dorosłe - ci gracze poszukują bardziej elastycznych sposobów na granie, ponieważ mają coraz mniej wolnego czasu w związku z pracą i rodziną.

„Wszystko co robimy, to rozszerzamy rynek. To, czego NIE robimy, to coś, co wiele innych gier już zrobiło - po prostu zdjęły abonamenty i dodały jakieś reklamy czy mikrotransakcje do gry. Pracowaliśmy nad tym ponad rok i całkowicie reinwestujemy pieniądze w markę. Sądzimy, że będzie to pasować i nam, i graczom”.

Źródło:
Michał "Xtense" Stopa - Imperium Gier
Klemens
2009-06-12 18:32:17
Ustaw Sztab jako strone startowa O serwisie Napisz do nas Praca Reklama Polityka prywatnosci
Copyright (c) 2001-2013 Sztab VVeteranow